Træning

Det er de færeste der kan stille op i et halv- eller helmarathon uden at træne til udfordringen først.

Jeg har primært trænet til halvmarathon distancen efter program nr. 01. Det har passet fint ind i mine øvrige daglige gøremål.

Jeg gennemførte HCA Marathon i sep. 05, men jeg trænede allerede seriøst til mit første marathon i foråret 2005. Desværre blev jeg sat tilbage med en akillesene betændelse i marts 2005 og jeg får stadigvæk problemer med akillesenen hvergang jeg øger træningsmængden. Derfor passer jeg meget på ikke at forcere træningen

Jeg har brugt flere af nedenstående træningsprogrammer til marathon træning bla. fordi jeg forsøgte at forcere efter skaden - det kan jeg ikke anbefale. Jeg tror nu at program nr. 01 er det bedste. Det bygger formen fornuftigt op og 1000 km forudgående træning er vel det der skal til i forberedelse til et marathon
 

 Vintertræning

Det er vigtigt at have den rigtige påklædning på efter vejrforholdene. Mine erfaringer er at om vinteren er det bedre med flere tynde lag end få tykke - svedtranspoterende undertøj og en god windbreaker er et must.
Jeg forsøger såvidt muligt at starte i modvind. Jeg har på de lange ture altid en newline elefanthue med i lommen. Jeg bærer det meste af sæsonen fra efterår til forår også en newline halsedisse. Derudover har jeg selvfølgelig hue og hansker på om vinteren. I den mørke periode har desuden pandelampe og reflex vest på. Så jeg går ikke ned på udstyret - for hvis det er iorden så er alt slags vejr løbevejr. HUSK DOG AT PASSE PÅ VINDEN
Ved 15 minus grader bør man seriøst overveje at blive hjemme. Se nedenstående link for koldt det bliver når det blæser: